Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

WhatsApp zet de deuren open voor bedrijven. Er komen steeds meer zakelijke mogelijkheden, zo kunnen ondernemers straks berichten sturen aan gebruikers. En volgend jaar komen er nog meer mogelijkheden. Dit viel onlangs te lezen in de nieuwsbrief die social media expert Jarno Duursma regelmatig naar zijn relaties stuurt. De expert komt op maandagavond 14 november naar Gieten, om ondernemers uit Aa en Hunze bij te praten over de nieuwste zakelijke mogelijkheden van WhatsApp en andere social media. De netwerkbijeenkomst, die wordt georganiseerd door de gemeente Aa en Hunze en de Rabobank, is gratis toegankelijk. 

‘Citymarketing begint bij bewoners. Als zij niet trots zijn op hun stad, valt er niets te promoten. Als ze op verjaardagsfeestjes vooral klagen over hun stad, dan kun je campagnes bedenken wat je wil, maar dan werkt het voor geen meter. De vraag is dan ook: zijn de Assenaren trots op hun stad en zo ja waar zijn jullie vooral trots op?’, aldus de citymarketing-specialist Frits Huffnagel maandagavond tegenover een grote groep van 200 Asser ondernemers, tijdens de bijeenkomst Assen Onderneemt in het Van der Valk hotel Assen.
Het optuigen van een samenwerking tussen de Asser ondernemersclubs, gemeente en provincie om Assen goed op de kaart te zetten, is het centrale thema van de jaarlijkse netwerkbijeenkomst. En Huffnagel is de juiste persoon om daar iets over te zeggen; hij introduceerde onder meer I Amsterdam.
De voormalige wethouder van Amsterdam en Den Haag is vanavond dagvoorzitter en krijgt steun van een panel, bestaande uit (op bijgaande fotocollage met de klok mee) RUG-hoogleraar Innovatie en Organisatie Dries Faems, Serge de Mul van Ultraware uit Assen, CDA-Kamerlid Agnes Mulder uit Assen en wethouder Maurice Hoogeveen van de gemeente Assen.  

Kwam daar nu jurylid Janny van der Heijden van Heel Holland Bakt zelfgebakken kletskopjes uitdelen? De deelnemers en bezoekers van de tweede editie van Heel Drenthe Pitcht in De Drentse Zaak in Assen moesten op vrijdag 28 oktober even goed hun ogen uitwrijven, toen de opvallende tv-personality na de officiële pitches ten tonele kwam en zich tussen het publiek mengde. Het bleek echter niet Janny te zijn, maar een imitatie door ene Sweet Honey uit Assen... 

stadsbbqDe organisatie van de succesvolle StadsBBQ Emmen, die op 18 september in het oude dierenpark werd gehouden, doet dinsdag 27 september voor ondernemers -gratis- een boekje open over haar eigen Facebookmarketing. 

Anne Wessel en Jannet Westebring van het organiserende bureau Unplug and Play uit Emmen hebben in de afgelopen maanden de mogelijkheden van Facebook flink benut om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen bij de eerste StadsBBQ. En dat is gelukt. Er kwamen naar schatting zo'n 24.000 mensen op het festijn af. Dat is een enorme prestatie voor een evenement dat voor het eerst wordt gehouden. Er komt dan ook vrijwel zeker een vervolg.

Het succes is grotendeels te danken aan de inzet van Facebook. Op allerlei manieren kregen inwoners van Emmen en omgeving het evenement via het sociale medium onder ogen. De Facebookpagina van StadsBBQ Emmen heeft maar liefst 1573 fans, en ook dat is knap voor een nieuwkomer. De pagina van Unplug and Play heeft zelfs al meer dan drieduizend fans.

De Emmense onderneemsters willen graag hun kennis delen met collega-ondernemers en iets van hun succes overbrengen. De eerste gelegenheid daartoe is deze dinsdagavond, tijdens een Facebooktraining die door Anne en Jannet wordt gegeven. De training is gratis. Er is nog plaats voor enkele ondernemers, maar wees er wel snel bij. Locatie: De Holdert, Hondsrugweg 101 in Emmen. Aanvang: 19:45 uur.  Aanmelden kan telefonisch bij Anne Wessel: 06-49811243.

 

 

 

 

 

 

 

assen opencoffee 3

Zo'n 20 ondernemers uit Assen en omgeving togen woensdagochtend 21 september 2016 naar Flexible Workplace aan de Overcingellaan in de Drentse hoofdstad, waar de Open Coffee Assen werd gehouden. Noordbizz was van de partij en werd zelfs uitgenodigd om een discussie op gang te brengen over netwerken. En zo geschiedde: Wim de Vries van Noordbizz hield een pitch van een minuut of 10, waarna iedereen in meer of mindere mate aan het woord kwam om zijn of haar zegje te doen over hoe je een netwerkbijeenkomst laat werken, voor jou en voor een ander. Ook waren er 1-minuut pitches van deelnemers.

In de loop van de ochtend passeren -naast de netwerkdiscussie- boeiende verhalen de revue, onder het motto 'laat je zien en laat je horen'. De één gaat dat wat beter af dan de ander; maar uiteindelijk komen de verhalen wel los. En is dat niet voor de groep, dan wel in de één-op-één gesprekken daarna.

assen dutche 44

Niet de VR-bril, drone of 3D-printer, maar een enorme zwart-witfoto van een stralende kruideniersvrouw in haar winkel, was de opvallendste eye-catcher tijdens de eerste editie van Dutch-E op vrijdag 16 september 2016 in De Nieuwe Kolk in Assen. De onbekende onderneemster uit vervlogen tijden figureerde in de speech van directeur Pim van der Feltz van Google Nederland. 

Zijn punt: zoals deze dame vroeger informatie van en over haar klanten benutte om ze beter van dienst te zijn, zo doet Google dat anno 2016 online. ‘Deze dame weet heel van je; bijvoorbeeld wat je eerder gekocht hebt. En van elke interactie met de klant leert ze, om de volgende interactie te verbeteren. Relevant verrassen, noemen we dat.’ Google is er dagelijks mee bezig.