Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

Zo’n 220 relaties van Ik ben Drents Ondernemer en de Ondernemersfabriek Drenthe trotseerden donderdagavond Code Oranje, om gezellig feest te vieren en te netwerken op het jaarlijkse Businessfestival aan de Havenkade in Assen. Het thema van dit jaar, Beweging en reuring in Drenthe, zat ook in de lucht: de elementen reurden zich behoorlijk. Maar Drentse ondernemers zijn niet voor één gat te vangen, en dus verplaatste het feest zich van de tuin van de Asser Ondernemersfabriek naar een overkapping aan de zijkant. Gaandeweg de avond raakte het hemelwater op en waagden steeds meer feestvierders zich in de tuin, zodat het uiteindelijk toch nog een knallend tuinfeest werd.

assen businessfestival 2018 3

Opening
De opening werd verzorgd door gedeputeerde Henk Brink en de burgemeesters Karel Loohuis van Hoogeveen en Marco Out van Assen. Hun Emmer collega Eric van Oosterhout kon er niet bij zijn, hij zat op dat moment in China. Van Oosterhout figureerde wel samen met de anderen in een openingsvideo, die op een groot scherm werd vertoond. 

assen businessfestival 2018 6

assen businessfestival 2018 7

 

Klik hier voor de video (YouTube).

 

Groene chemie
Ondernemers uit heel Drenthe waren van de partij. Niet alleen om te genieten van de lekkere bbq-hapjes, drankjes en elkaars gezelschap, maar ook om te netwerken en bovendien nog wat informatie op te doen. Zo hield Gerard de Boer van Top Dutch een inspirerende sessie bij de ingang van het pand, voor een knalgroene Hesla, die de ambities van het Noorden op het gebied van waterstof in den lande onder de aandacht moet brengen.

assen businessfestival 2018 1

Groninger De Boer, die eerder met zijn companen van Top Dutch veel aandacht trok met de spontane Tesla-wervingscampagne, riep zijn Drentse toehoorders op om in Noordelijk verband mee te denken over het antwoord op de vraag ‘Wat gaan we doen na het gas?’ 
Er liggen volgens De Boer kansen voor de groene chemie, vooral als ondernemers, bestuurders en kennisinstellingen in het Noorden die daarmee bezig zijn gaan samenwerken. ‘Denk aan nobelprijswinnaar Ben Feringa bijvoorbeeld, maar ook de ontwikkelingen op het Emmtec-terrein in Emmen en de high-tech campus in Drachten. Wij kunnen dat versterken door een nieuwe internationale campagne rondom groene chemie te gaan opzetten.’ 
En Tesla? ‘Er vinden gesprekken plaats, dat kan nog wel even duren. Vergeet niet dat zo’n internationale acquisitie veel tijd nodig heeft. Het duurde 3,5 jaar voordat Google naar de Eemshaven kwam en zelfs 17 jaar voordat Kikkoman naar Hoogezand kwam.‘

 

assen businessfestival 2018 11

assen businessfestival 2018 14

assen businessfestival 2018 13

assen businessfestival 2018 5

assen businessfestival 2018 12

assen businessfestival 2018 10

assen businessfestival 2018 9

assen businessfestival 2018 8

assen businessfestival 2018 2

assen businessfestival 2018 4

 

Tekst en foto's: Erik Riensema, video: Anne Jan Molenhuis, Newz Marketing & Media © 2018.