Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

RUINERWOLD - Amundsen en Scott. Twee namen die in het geheugen van de mensheid gegrift staan. Twee ontdekkingsreizigers, die de wereld in 1911 in de ban hielden van hun strijd om als eerste de Noorse danwel Britse vlag op de geografische Zuidpool te planten. Het was het laatste stukje aarde dat nog niet door de mens was betreden.
Dit stukje geschiedenis, de Race naar de Zuidpool, wordt op zeer boeiende wijze verteld door Eppo Steenhuisen, eigenaar van Askja Reizen in Arnhem en in zijn vrije tijd storyteller van ontdekkingsreizen.


ruinerwold zuidpool small2

Steenhuisen vertelde het verhaal over Amundsen en Scott woensdagavond in Café Centraal in Ruinerwold voor een gezelschap van Drentse ondernemers, op uitnodiging van Ruinerwold Onderneemt en Ik ben Drents Ondernemer. Als metafoor en ter inspiratie. Want het is niet alleen een verhaal over avontuur, heroïek en ontberingen, maar ook over leiderschap en ondernemerschap, op twee totaal verschillende manieren. Introvert versus extravert, democratisch versus hiërarchisch en natuurlijke slimheid versus wetenschappelijke slimheid. Amundsen en Scott waren wat dat betreft echte tegenpolen.

Sigaar
De storyteller nam de aanwezigen mee naar 1911, met prachtige authentieke zwartwit-beelden (vooral wit) en kleurrijke anekdotes over twee evenzo kleurrijke ondernemers en hun teams. Over de winnaar die glijdend over de gletsjers bij -60 graden een sigaar opstak. Over de verliezer die een paard warm wilde krijgen met whiskey. Over de winnaar die eerst een jaar bij Eskimo’s vertoefde om te leren overleven. Die ontdekte dat je grondzeil aan het tentdoek moest vastnaaien om het iets warmer te krijgen. Die zich niet in wol maar in huiden kleedde. Die sledehonden boven sneeuwscooters verkoos.

Verrassende inzichten
Het verhaal van Steenhuisen werd af en toe onderbroken door presentator Joep Firet, die de ademloos luisterende ondernemers opriep om eens na te denken over hùn manier van leidinggeven. Ben je een Amundsen of ben je een Scott? Dit leidde tot verrassende inzichten bij de ondernemers.
‘Hoe leer jij?’, vroeg Joep Firet. ‘Van klanten, door te kijken naar concurrenten, naar technieken in andere landen, door zelf eens mee te draaien op een ander bedrijf, door op zoek te gaan naar collectieven’, waren enkele van de inspirerende antwoorden.

Op deze pauze-momenten werd er ook volop genetwerkt, waarbij een roulatiesysteem er voor zorgde dat iedereen met iedereen in contact kwam. Al kenden de meeste aanwezigen elkaar wel al, en voorzover dat niet het geval was zorgden voorzitter René Burgwal en de mede-bestuursleden van Ruinerwold Onderneemt (www.ruinerwoldonderneemt.nl) daar wel voor. Maar nieuw was toch wel om zo open over je manier van leidinggeven en ondernemen te praten en elkaar daarover te bevragen. Geïnspireerd door het boeiende verhaal over de ontdekkingsreizigers en begeleid door enkele coaches aan tafel, ging dat als vanzelf.

Superheld
De winnaar van de Race naar de Zuidpool was destijds ook op een dergelijke innovatieve wijze bezig. Toch is hij nooit de grote held geworden, sterker nog: hij ging failliet. De verliezer daarentegen, die met zijn team sneuvelde door honger, kou en uitputting, werd postuum door zijn land tot superheld verheven. Wat vooral te maken had met de naderende Eerste Wereldoorlog.

Voor wie wil weten hoe dat precies zat, en voor wie wil weten welke van de twee ontdekkingsreizigers nu eigenlijk heeft gewonnen en waarom: google het niet, maar ontdek het zelf tijdens de prachtige verhalende expeditie van Eppo Steenhuisen. Ondernemersclubs kunnen hem uitnodigen via Ik ben Drents Ondernemer (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

ruinerwold zuidpool small6

ruinerwold zuidpool small5

ruinerwold zuidpool small4

ruinerwold zuidpool small1

ruinerwold zuidpool small3

 

Tekst en foto's: Erik Riensema, Newz Marketing & Media © 2018.