Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

ANNEN - Alom tevredenheid, woensdagavond tijdens de vierde editie van Boeiend Ondernemen, bij Breeland Recreatie in Annen. Tevredenheid bij de organisatie over de opkomst bij deze kennismeeting (20 ondernemers), bij de deelnemers over de gastvrije ontvangst en de perfecte locatie; maar bovenal tevredenheid over de nuttige tips deze avond, met betrekking tot het thema klanttevredenheid.

JPV 1643 Boeiend Ondernemen maart Edited

Dries Steenbergen (foto boven) van Breeland Recreatie, bijvoorbeeld, gaf handige tips over hoe hij zijn gasten (zo’n 20.000 per jaar) altijd weer weet te verrassen. Dit door geen hoge verwachtingen te scheppen, maar tijdens en na het bezoek toch iets extra’s te doen, waardoor de gast in positieve zin wordt verrast. En vervolgens een loyale ambassadeur voor het bedrijf wordt.
Hij benadrukte dat het personeel zich die manier van werken ook eigen moet maken. ‘Wij hebben hier alle faciliteiten om een beleving te creëren, maar het werkt pas als de medewerkers er een echte beleving van weten te maken. Belangrijk is dat je zelf leuk vindt wat je doet en dat uitstraalt. Dat geldt voor zowel de ondernemer als de medewerkers.’
En dat is een kwestie van goede selectie: ‘Ik selecteer mensen niet zozeer op kwalificaties, maar op uitstraling. Dat zie je meteen als iemand hier binnen komt lopen.’
Steenbergen en zijn mensen leverden woensdagavond het bewijs, door de ondernemers inderdaad zeer gastvrij te ontvangen en bezig te houden.
Voor zijn vriendin Marieke Panneman was de kennismeeting een primeur: zij werkt sinds die dag officieel mee in het bedrijf. Ze gaat zich bezighouden met sales en marketing, onder meer richting het bedrijfsleven. Want Breeland Recreatie leent zich uitstekend voor een business-event, bedrijfsuitje of teambuilding.

Aanbeveling schrijven
Van gunfactorverhoger Gertien Beijering (tweede foto), die alweer aan haar derde boek werkt, kregen de deelnemers nog meer nuttige tips, bijvoorbeeld over hoe je een aanbeveling krijgt op social media. ‘Wist u dat 55 procent van de tevreden klanten bereid is een aanbeveling te doen? Toch gebeurt het veel te weinig. De reden: ze ervaren een drempel en zijn bang om toch iets verkeerds te schrijven. Maar bovenal: ze worden er niet naar gevraagd. En daar kunt u iets aan doen. Bijvoorbeeld door het in een evaluatiegesprekje te vragen. Of desnoods door ze wat woorden of zinnen aan te reiken.’

Ovenwant
Naast Gertien Beijering deelden Niels Wessels van Niels Autowas (derde foto) uit Assen en uitvaartverzorger Dick Koster uit Eelde hun ervaringen en tips, en gaandeweg vlogen er steeds meer wetenswaardigheden over de grote tafel van Breeland Recreatie. Ook na de strak geleide bijeenkomst werd er volop genetwerkt. Dries Steenbergen en Marieke Panneman verrasten de deelnemers bij het vertrek nog met een handige Breeland Ovenwant. Zodat niemand z’n hand verbrandt aan de ovenrand. Dat zal voortaan nog menigmaal tot tevredenheid leiden in de keuken van zo’n 20 ondernemers.

Volgende bijeenkomst
De volgende Boeiend Ondernemen gaat over het thema personeel en wordt op 23 maart in De Drentse Zaak in Assen gehouden. Aanmelden kan vanaf nu via de Facebookpagina van organisator Jolanda Spruijt.

JPV 1652 Boeiend Ondernemen maart Edited


JPV 1666 Boeiend Ondernemen maart Edited

JPV 1667 Boeiend Ondernemen maart Edited

Tekst: Erik Riensema.

Foto’s: Jeanine Polderdijk.