Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

assenyoungbusinessaward1

Er werden even wat wenkbrauwen gefronst, toen maandagavond de vijfde kandidaat voor de finale van de Young Business Award 2016 het podium van De Nieuwe Kolk in Assen betrad. De 54-jarige ondernemer Edwin van der Heide past nu niet meteen in het heersende beeld van een jonge startup. En zijn woonplaats Rijpwetering (bij Leiden) is ver verwijderd van Assen, Emmen en Hoogeveen, waar de voorrondes en de finale van de Drentse verkiezing werden en worden gehouden. Maar presentator Atze J. Lubach wist het publiek er op enthousiaste wijze van te overtuigen dat Van der Heide wel degelijk terecht op de planken stond.

Drentse zzp’ers togen vrijdagavond op uitnodiging van de Provincie Drenthe naar de JENS Vesting in Emmen, om in de skybox van de provincie te netwerken, tijdens de play-off wedstrijd FC Emmen - Almere City. Dit onder het genot van een diner, de wedstrijd zelf en een borrel achteraf. Een en ander uitstekend verzorgd door gastvrouw Rudith Bakcers-van der A van Wauw Effect.

De provincie organiseert vaker dergelijke bijeenkomsten, om met zzp’ers van gedachten te wisselen over wat er zoal leeft binnen deze doelgroep. Dit in samenwerking met de Kamer van Koophandel, in het kader van het TOP-programma ‘Ik ben Drents ondernemer’.
En genetwerkt werd er, op een zomers warme avond, met helaas voor de FC Emmen fans niet zo’n mooie uitslag (1-4, en uitgeschakeld voor eventuele promotie). Maar dat mocht de pret niet drukken voor de ondernemers. Een fotoverslag:

emmennetwerkenzzpersprovincie1xIn de eerste helft is er nog reden tot juichen (1-0) en dat doen de dames in het gezelschap met verve. Links vooraan Vanessa Porcu (Cruise to Improve). Naast haar, verstopt achter de Emmen-shawls, Nynke Jansen (Olympia Uitzendbureau) en Nynke Attema (Organisatieburo Flow).

assenbusinessborrelklaeshoekstrabedum3sWie kent ‘m niet: het sprookje ‘Broodkapje’? Of die andere klassieker ‘Gesneden witje en de 7 dwergen’? Niemand nog? Dat gaat geheid veranderen, want bakker Klaes Hoekstra (61) uit Bedum wil er wereldberoemd mee worden. Hij gaat bekende sprookjes herschrijven en giet er een bakkerssausje over, om zo zijn geliefde ambacht te eren.

Klaes sprak donderdag op de Business Borrel van de Ondernemersfabriek in Assen en werd daarbij aangekondigd als ‘Wereldberoemd in Bedum en omstreken’. Dit naar zijn gelijknamige inspiratieboek voor de actieve ondernemer. Het boek en de lezingen die Klaes houdt zitten vol met voorbeelden van succesvolle free publicity. Zo’n 35 jaar lang bedacht de Bedumer bakker publiciteitsstunts en innovaties (‘flauwekulacties’), en met succes. Hij verkocht vorig jaar een gezond bedrijf met 20 medewerkers en een grote en trouwe klantenkring uit Bedum (en omstreken). Hij kreeg bij zijn afscheid de erepenning van de gemeente