Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

Start-ups, Scale-ups en alle andere innovatieve ondernemers doen er goed aan het boek Hoe bouw je een hunebed? te lezen. Over de Drentse ondernemer Martijn Aslander, die 18 jaar geleden het idee kreeg om het grootste hunebed ter wereld te bouwen. Met blote handen, zoals zijn Drentse voorvaderen dat 5.000 jaar eerder deden. En het lukte hem ook nog, met vallen en opstaan. 

nb2018 45

Voor Martijn Aslander was dit project -Gathering Stones- een publicitair en persoonlijk succes en de opmaat naar zijn huidige carrière als lifehacker en internationaal spreker, bekend van onder meer Easycratie, Nooit Af en Permanent Beta. 

In Hoe bouw je een hunebed? geen uitvoerige handleiding van het prehistorische bouwproces, maar een boeiend verslag van Aslander en co-auteur Silvie Kamphuis over het bureaucratische, maatschappelijke en organisatorische proces tussen idee in mei 2000 en uitvoering in augustus 2002. 

Stiefzoontje
Het meest aangrijpende deel staat in de epiloog, waarin Aslander vertelt hoe het overlijden van zijn stiefzoontje hem op het idee bracht om voor hem een hunebed te bouwen, gekoppeld aan de collectieve wens van de Drenten om te weten hoe hun voorvaderen het des tijdstoch voor elkaar kregen om zonder machines die hunebedden te bouwen.  Er waren mythes (Hunen -reuzen) en theorieën, maar die waren nog niet in de praktijk getoetst. 

Na aanvankelijk maatschappelijk enthousiasme over dit bijzondere en toch ook oer-Drentse idee, kwamen er gaandeweg ook oer-Drents cynisme, tegenslag en tegenwerking bij kijken. Maar door positief te blijven, door te zetten, bedreigingen als kansen te zien en vooral door heel goed de publiciteit te bespelen, lukte het Aslander en zijn team om in augustus 2002 een fantastisch evenement van twee weken neer te zetten, met 14.000 bezoekers, (inter-)nationale publiciteit en als uiteindelijke bekroning de totstandkoming van het grootste hunebed ter wereld.

Het hunebed heeft er niet lang gestaan, maar het hele proces staat wel gegrift in het geheugen van Borger en Drenthe. Ook heeft het 1 miljoen gulden kostende project (subsidie en sponsoring) naar schatting het 13-voudige aan marketingwaarde voor Borger en Drenthe opgeleverd. 

nb2018 44

Tegenslagen
Voor ondernemers is het vooral boeiend om te lezen hoe enthousiasme over een innovatief idee niet voldoende blijkt te zijn voor realisatie, hoe allerlei tegenslagen het enthousiasme bedreigen en hoe je met creativiteit en gedrevenheid die tegenslagen kunt overwinnen. Ongetwijfeld hebben de hunebedbouwers van weleer dat ook ervaren, en zorgde de motivatie om hun doden en/of hun religie te eren voor het behalen van hun doel. 
Martijn Aslander wordt 16 jaar na dato bij de uitgave van het boek weer helemaal enthousiast: 'Nu besef ik pas ten volle in welke mate de bouw van het hunebed inclusief de hele organisatie eromheen mij gevormd heeft, hoe mijn veerkracht en de mindset waarmee ik tegenslagen als kansen benader, zich daar hebben ontwikkeld.' 

Wie weet gaat het er nog weer eens van komen. En wordt er straks zelfs jaarlijks een hunebed gebouwd in Drenthe. Met alle maatschappelijke, publicitaire en recreatieve revenuen van dien. Technisch kan het. Maar kan het organisatorisch ook weer? Wie durft het anno 2018 aan? Teambuilding? 

Hoe bouw je een hunebed? is verkrijgbaar via de website van uitgeverij Pixie Creations: www.pixiecreations.nl. Een destijds gemaakte documentaire over Gathering Stones staat nog online: https://vimeo.com/1101560