Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

ASSEN - De Amsterdamse startups Parkeagle en Jake zijn de eerste twee finalisten van de Young Business Award 2017. Juriaan Karsten van Parkeagle en Frank de Wijk van Jake hadden de meest overtuigende pitches -en businessplannen- tijdens de semi-finale, dinsdagavond in De Nieuwe Kolk in Assen. De meeste aandacht ging echter uit naar het van de Hyperloop bekende bedrijf Hardt uit Delft. Het Noorden wil die Hyperloop ook wel, zo vernamen we in de wandelgangen.

assen yba halvefinale
Gouden tickertapes voor de winnaars van de eerste halve finale van de Young Business Award in Assen, met van links naar rechts juryvoorzitter Ronald Klarus, Juriaan Karsten van Parkeagle, Frank de Wijk van Jake en wethouder Maurice Hoogeveen van de gemeente Assen, die de prijzen mocht uitreiken en daarbij nog de suggestie deed om een Hyperloop tussen Assen en Bremen te realiseren.

​Parkeagle heeft een systeem bedacht waarbij sensoren vrije parkeerplaatsen langs de weg detecteren en dit doorgeven via een app. De gemeente Rotterdam is de eerste launching customer.

Jake is een shakemix, gemaakt van natuurlijke ingrediënten en waarbij in 1 maaltijd 33% van alle benodigde voedingsstoffen, vitamines, mineralen en vezels zit. Het bedrijf is in 2014 opgericht en heeft inmiddels afzet in meer dan 34 landen. 

De twee winnende startups gaan naar de finale op 6 juni in Emmen, samen met nog twee finalisten die op 2 mei in Hoogeveen worden gekozen. Ook komt er nog een 5e finalist via een verkiezing op www.sprout.nl.

Hyperloop
De meeste aandacht van het publiek in de goed gevulde Rabozaal ging uit naar een bedrijf dat de finale niet haalde, maar wel al veel publiciteit heeft gekregen en met grootse plannen bezig is: Hardt, het bedrijf dat is ontstaan uit het groepje studenten dat onlangs de SpaceX-wedstrijd won met de Hyperloop. Met dit futuristische openbaar vervoer reis je in 12 minuten van Groningen naar Amsterdam. De eerste 6 ton aan investeringsgeld is al binnen en met enkele miljoenen er bij hopen de initiatiefnemers binnen vier jaar het systeem technisch uitgewerkt te hebben, met testbanen van eerst 30 meter, dan 3 kilometer en uiteindelijk tussen twee steden. Een kans voor het Noorden? Gezien het geroezemoes in de zaal tijdens de pitch van Tim Houter van Hardt -die een luid applaus ontving- zullen daar de komende tijd lijntjes voor worden gelegd.

Misschien wel via Gerard de Boer, die in de pauze het verhaal van de Top Dutch campagne -om Tesla naar Noord-Nederland te halen- nog eens uit de doeken deed, en tevens een vervolg aankondigde. In de komende maanden zullen studenten uit het Noorden worden opgeroepen om niet meer naar elders te trekken, maar om in de regio te blijven waar Tesla straks misschien wel komt en waar grote mogelijkheden liggen. De regio die het 'stopcontact' van Nederland is en waar bij uitstek de energietransitie kan plaatsvinden. Dat wordt vervolgens onder de aandacht gebracht van Tesla, dat in wezen geen autoproducent is, maar een energiebedrijf. En veel waarde hecht aan hoogopgeleide mensen in de regio waar het zich wil vestigen.

Hyperloop, Tesla, parkeersensoren: het was een hoog futurologisch high-tech-gehalte, dinsdagavond in Assen. Dat maakte deze pitchwedstrijd-annex-netwerkevent extra interessant. Op naar de volgende semi-finale van de Young Business Award, op 2 mei in Hoogeveen

 

Erik Riensema.