Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

NOOITGEDACHT - ‘Klein is fijn’. Die conclusie trok wethouder Co Lambert van de gemeente Aa en Hunze donderdagavond, uit het maar liefst 2 uur durende betoog van Karen Romme (Tilburg, 1966) over Calimeromarketing. Een betoog over hoe kleine ondernemers met weinig geld marketing kunnen bedrijven. ‘Ik heb zelden naar een betoog van 2 uur geluisterd; maar dit verveelde geen moment’, complimenteerde Lambert de spreker. En hij behoorde nog niet eens tot de doelgroep. Dat gold wel voor de 65 aanwezige ondernemers, die gehoor gaven aan de uitnodiging van de gemeente en naar de kennismeeting in resort Hof van Saksen in Nooitgedacht togen.

aaenhunze karenromme calimeromarketing erikriensema2

Het zwarte kuikentje met de eierdop-op-z’n-kop speelt geen wezenlijke rol in het verhaal van de Brabantse ondernemer (Romme is al 25 jaar kleine zelfstandige en inmiddels met haar derde en vierde bedrijf bezig), maar is haar inspiratiebron en metafoor voor de manier waarop kleine ondernemers de markt kunnen benaderen. ‘Kleine ondernemers hebben weinig klanten nodig. Je hoeft dan ook niet met hagel op de massa te schieten. En je hebt een heel goed instrument in handen; dat ben je zelf. De mens is het meest krachtige marketinginstrument dat er is. Jouw klanten willen zaken doen met een mens’, benadrukt Romme.

Haar definitie van marketing is ‘alles wat je doet om er voor te zorgen dat mensen juist jouw product willen. Met de nadruk op juist.’ Ze ontwikkelde de Calimeromarketing-filosofie aan het begin van dit millennium, in een turbulente periode in haar zakelijke- en privé-leven. Tijdens een uitwaaiweekend op Ameland kreeg ze nieuwe inzichten, die uiteindelijk leidden tot het succesvolle boek Calimeromarketing en een voortdurende serie lezingen in het hele land.

De filosofie komt neer op 10 spelregels voor kleinschalige marketing. De belangrijkste spelregel: ‘Wees trots op je status van kleine ondernemer. Besef je dat je klant blij mag zijn met jou, omdat jij goed bent in wat je doet en omdat je het met passie doet. Er moet natuurlijk wel een markt zijn voor jou en jouw product, want anders levert het nog niets op.’

En moet je dat dan zelf van de daken schreeuwen? Dat niet: ‘Laat anderen het vertellen. Vraag daar ook om; vraag je trouwe klanten of ze jouw ambassadeur willen zijn. Geef ze een heldere boodschap mee die ze aan anderen kunnen vertellen. Aan jouw potentiële klanten.’

Romme bracht dat donderdagavond in de praktijk, door een aantal mensen in de zaal te ondervragen over hun onderneming, hun passie, en ze vervolgens te koppelen. Zo wordt binnenkort honing van een imker uit Aa en Hunze in een lokaal hotel-restaurant verkocht.

 

aaenhunze calimeromarketing erikriensema1

Een andere belangrijke spelregel: ‘Zorg voor het juiste gereedschap. Een goede website bijvoorbeeld, is voor een kleine ondernemer veel belangrijker dan al die activiteiten op social media. Jouw trouwe klant noemt jouw naam bij een potentiële klant en die gaat vervolgens googlen op jouw naam. Dan is het zaak dat deze klant op jouw website terecht komt en daar met jou kennismaakt. Met onder meer een goede foto van jezelf, waarop je goed in de camera kijkt. De mensen willen jou zien. En een goed verhaal over jou lezen.’

En zo zijn er meer spelregels waaraan de Calimero’s van het bedrijfsleven moeten voldoen, om met weinig financiële middelen toch goede marketing te kunnen bedrijven. Het delen van je waarden bijvoorbeeld. Het uitdragen van je kennis als gastdocent op een school in de buurt, of via de lokale media (zo kunnen business-to-business ondernemers hun kennis delen via Noordbizz).

De aanwezige ondernemers brachten de spelregels van Karen Romme na de bijeenkomst meteen in de praktijk, door tijdens de borrel elkaar flink aan te prijzen bij anderen. Met dank aan een piepklein kuikentje -held van een generatie- en een Brabantse ondernemer die daarin een inspiratiebron vond.

aaenhunze karenromme calimeromarketing erikriensema3

 

aaenhunze calimeromarketing erikriensema4

 

aaenhunze calimeromarketing erikriensema5

 

Tekst en foto's: Erik Riensema.