Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

‘Citymarketing begint bij bewoners. Als zij niet trots zijn op hun stad, valt er niets te promoten. Als ze op verjaardagsfeestjes vooral klagen over hun stad, dan kun je campagnes bedenken wat je wil, maar dan werkt het voor geen meter. De vraag is dan ook: zijn de Assenaren trots op hun stad en zo ja waar zijn jullie vooral trots op?’, aldus de citymarketing-specialist Frits Huffnagel maandagavond tegenover een grote groep van 200 Asser ondernemers, tijdens de bijeenkomst Assen Onderneemt in het Van der Valk hotel Assen.
Het optuigen van een samenwerking tussen de Asser ondernemersclubs, gemeente en provincie om Assen goed op de kaart te zetten, is het centrale thema van de jaarlijkse netwerkbijeenkomst. En Huffnagel is de juiste persoon om daar iets over te zeggen; hij introduceerde onder meer I Amsterdam.
De voormalige wethouder van Amsterdam en Den Haag is vanavond dagvoorzitter en krijgt steun van een panel, bestaande uit (op bijgaande fotocollage met de klok mee) RUG-hoogleraar Innovatie en Organisatie Dries Faems, Serge de Mul van Ultraware uit Assen, CDA-Kamerlid Agnes Mulder uit Assen en wethouder Maurice Hoogeveen van de gemeente Assen.  


Marathon
Huffnagel vertelt eerst hoe de citymarketing-campagne I Amsterdam in 2004 tot stand kwam. Dat ging nog niet zo gemakkelijk, er was aanvankelijk een hoop scepsis onder de Amsterdammers: ‘Waarom moet dat nou in het Engels? Kan dat geld niet beter worden besteed’, hoorden we in het begin. Pas heel langzaam kantelde het en gingen de Amsterdammers het omarmen, als een uiting van dat wat Amsterdam uniek maakt. Daaruit kun je de conclusie trekken dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon’, aldus Huffnagel, die er en passant op wijst dat ‘Er gaat niets boven Groningen’ de eerste in Nederland was, en nog steeds staat als een huis.
In Assen zal ook zeker een marathon moeten worden gelopen, voordat hier een kreet klinkt waar heel Assen trots op is en waar bedrijven en bezoekers op af komen. Natuurlijk weten de panelleden wel een paar items te noemen waar Assen trots op mag zijn: de TT en het Drents Museum, maar dat leidt nog niet tot een gevleugelde term; ook niet de kreet ‘Assen laat je verrassen’, die vanuit het publiek wordt geroepen. Gevolgd door ‘Vul je tassen in Assen’ en andere rijmelarij. Maar dat mag, het is immers bijna Sinterklaas.

Innovatiestraat
Maurice Hoogeveen brengt nog wel een serieus idee naar voren: een ‘Innovatiestraat’ in Assen, met presentaties van innovatieve bedrijvigheid langs de aanlooproute naar het centrum. Dries Faems waarschuwt er op zijn beurt voor om het niet te ingewikkeld maken. Hij noemt als voorbeeld het lelijkste plein van Brussel, de Place du Jardin, waar midden op het plein een frietkot (‘nee, geen snackbar’) staat en waar je de frites gratis mag opeten in de omliggende cafés. Zij verkopen zelf geen frites, zo is er onderling afgesproken, maar schenken uiteraard wel. En boeren er goed. Want het heeft een enorme aantrekkingskracht. ‘Aan zoiets simpels moet je denken’, zet Faems de zaal aan het denken.
De hoogleraar raakt daarmee een pijler waarop de citymarketing van Assen zou moeten rusten: samenwerking tussen alle ondernemers. Huffnagel wijst in dat kader fijntjes op het affiche van Assen Onderneemt, dat ondersteund wordt door de gemeente, de provincie en het Ondernemersfonds Assen en georganiseerd wordt door maar liefst zes verschillende Asser ondernemersclubs. ‘Kan dat volgend jaar ook één club zijn?’, vraagt de dagvoorzitter zich af. ‘Dat zou een belangrijke volgende stap zijn richting citymarketing.’

Geen discussie
Maar zowel in het panel als in de zaal leidt het thema niet tot discussies of creatieve oplossingen, het is al snel tijd voor het netwerken bij de borrel (wat overigens vóór de paneldiscussie ook al volop wordt gedaan, tijdens een uitstekend verzorgd dinerbuffet).
Bij de borrel worden de thema’s uiteraard nog wel aangesneden door de Asser ondernemers; en daarbij blijkt toch vooral -van wat we zoal opvangen- dat er nog heel wat water door de Vaart stroomt voordat alle neuzen in één richting staan (alleen al de discussie over het FOC splijt de ondernemers nog), maar dat er een sterke wens leeft om concreet te gaan samenwerken en daarin zijn inmiddels ook zeker bewegingen gaande.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 3 Copy
Gedeputeerde Henk Brink opent de avond en memoreert dat de discussie over het FOC eigenlijk een zegen is, ‘want iedereen is nu bezig met de binnenstad van Assen en dat is een goede zaak.’ Ook de provincie is er mee bezig -en niet alleen voor Assen- middels de Retailagenda. Op dat moment is nog niet bekend dat GS van Drenthe vasthoudt aan de komst van het FOC.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 65 Copy
Communicatie-expert Jan-Paul Steggerda uit Assen weet de dames Roelie Hoving (HR-Advies) en Martine Hoving (Hovaneden) te boeien in de wandelgangen.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 112 Copy
Jan-Paul Steggerda weet ook Wim de Vries van Noordbizz te boeien; de twee filosoferen over het prachtige communicatievak en hoe de communicatie-experts van Assen hun krachten kunnen bundelen om hun mooie stad op de kaart te zetten.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 72 Copy
Willy Middel (links), de eerste bassist van Cuby and the Blizzards, vertrouwt de liberale-Drent-in-het-parlement Erik Ziengs toe dat de VVD toch wel weer op zijn stem kan rekenen tijdens de komende Tweede Kamerverkiezingen, na enige twijfels gedurende de eerste jaren van het huidige kabinet Rutte. Cuby and the Blizzards is trouwens ook een fenomeen waar Assen trots op mag zijn.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 76 Copy
Sinds Scapino dit jaar na het faillissement van Macintosh weer onder familie Ziengs valt, houdt Saskia Ziengs zich -na een carrière bij de internationale retail-vastgoedonderneming CBRE- binnen het familiebedrijf bezig met het vastgoed van Scapino, Ziengs Schoenen en het vastgoed in Assen. Ze maakt -samen met inmiddels vijf andere eigenaren van vastgoed in de Asser binnenstad- deel uit van de Vereniging van Vastgoedeigenaren Asser Centrum (VVAC). Deze vereniging wil, samen met vastgoedeigenaren die nog geen lid zijn en andere betrokkenen (ondernemers en overheid) investeren in de binnenstad van Assen. Zij hebben daar een plan voor gemaakt. Volgens Saskia is het voor Assen belangrijk dat er minder retail meters in geheel Assen komen, zodat er een krachtige binnenstad ontstaat. Een belangrijke randvoorwaarde om te investeren.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 56 Copy
Nico Vanderveen (links) van het gelijknamige bekende Asser warenhuis, is lange tijd in gesprek met vastgoed-expert Caspar Wortmann uit Apeldoorn, die door de nieuwe vereniging van Asser vastgoedeigenaren VVAC is ingevlogen om aan de slag te gaan met de binnenstad, als antwoord op de FOC-plannen. Op de vraag van Noordbizz waar ze het over hebben, luidt het antwoord ‘over onze sierduiven en kippen’, maar gezien de serieuze blikken rijst bij ons toch het vermoeden dat het over meer dan alleen het gevogelte gaat.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 7 Copy
Uw Noordbizz-verslaggever Erik Riensema noteert de juiste schrijfwijze van de band die de avond opluistert. Komt ie: Pick ’n’ Shovel. Met de bandleden Richard Vrieze, Harold Schenk, Rob Ahlers, Fons 't Hof en (rechts op de foto) Michael Keoghan.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 96 Copy
Pick ‘n’ Shovel spot tussen het spelen door Noordbizz-fotograaf Jacob van der Veen.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 18 Copy
Anna Vellinga van de Ondernemersfabriek Drenthe in opperste concentratie bij het uitstekend verzorgde buffet van Van der Valk hotel Assen.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 19 Copy
En het buffet ziet er goed uit…

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 22 Copy
Op het scherm de logo’s van de zes organisatoren: volgend jaar één?

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 31 Copy
Maurice Hoogeveen presenteert het idee van een Innovatiestraat in Assen.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 33 Copy
Agnes Mulder spreekt vol trots over de TT en het Drents Museum.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 30 Copy
Serge de Mul van Ultraware vindt het een zegen om in Assen te ondernemen; onder meer vanwege de goede bereikbaarheid en de prima samenwerking met de gemeente. ‘Ook heb je hier meer huis voor je geld.’

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 40 Copy
Frits Huffnagel (rechts) krijgt het boek Groeten uit Assen mee naar huis, uit handen van voorzitter Marco Dijsselhof van het CCA, één van de zes organiserende clubs.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 49 Copy
Frits Huffnagel (links) in gesprek met communicatieadviseur Sjoerd Dijkstra.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 29 Copy
Dries Faems haalt er een Brusselse frietkot bij om de Asser ondernemers te bewegen tot samenwerking.

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 114 Copy
Harry Weitering, directeur van De Drentse Zaak en bestuurlijk actief in de Asser ondernemerswereld, roept vanuit het publiek op tot samenwerking. ‘We moeten over de heg durven kijken. In de breedste zin van het woord.’

 

NOORDBIZZ ASSEN JACOB VAN DER VEEN 82 Copy
Willem Everts van DIA pakt de apparatuur in, na de techniek te hebben verzorgd van de geslaagde ondernemersavond. Hij noemt tussen de drukke werkzaamheden door zelf een concreet voorbeeld van hoe je als ondernemer in de binnenstad sterk kunt staan tegenover iets als een FOC: beleving. ‘Ik ga samen met een ondernemer brainstormen over hoe je techniek kunt inzetten om beleving te creëren in een fietsenwinkel. Bijvoorbeeld door fietsen met bepaalde kleuren uit te lichten, waardoor een bezoek aan de winkel al een stuk avontuurlijker wordt. Met dergelijke oplossingen trek je tegenwoordig het winkelend publiek.’

Tekst: Erik Riensema.

NOORDBIZZ ASSEN KLEUR 31 10 20161 Copy

NOORDBIZZ ASSEN KLEUR 31 10 2016 Copy

Foto’s: Jacob van der Veen, http://vaynearts.webklik.nl/.