Niet de VR-bril, drone of 3D-printer, maar een enorme zwart-witfoto van een stralende kruideniersvrouw in haar winkel, was de opvallendste eye-catcher tijdens de eerste editie van Dutch-E op vrijdag 16 september 2016 in De Nieuwe Kolk in Assen. De onbekende onderneemster uit vervlogen tijden figureerde in de speech van directeur Pim van der Feltz van Google Nederland.
Zijn punt: zoals deze dame vroeger informatie van en over haar klanten benutte om ze beter van dienst te zijn, zo doet Google dat anno 2016 online. ‘Deze dame weet heel van je; bijvoorbeeld wat je eerder gekocht hebt. En van elke interactie met de klant leert ze, om de volgende interactie te verbeteren. Relevant verrassen, noemen we dat.’ Google is er dagelijks mee bezig.
Van der Feltz gaf een boeiend kijkje in de keuken van misschien wel het meest interessante bedrijf ter wereld, dat sinds enige tijd een warme band met de regio Groningen-Assen heeft. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de investering in de grote data-opslag in de Eemshaven. Google hield onlangs een digitale werkplaats in Groningen. Wethouder Maurice Hoogeveen van de gemeente Assen was er van de partij en nodigde Van der Feltz uit om te komen speechen op de eerste editie van het Asser Dutch-E event, die zo’n 150 ondernemers uit Assen en omgeving trok.
Het was een hele dag netwerken in De Nieuwe Kolk, maar geen moment saai. De verhalen van Van der Feltz, directeur Bas Bakker van het internationaal opererende Asser bedrijf EEQO over zijn successen in onder meer Amerika, Jeroen Sprangers van Rein Advocaten over cybercrime en twee ondernemers die in de Ondernemersfabriek actief zijn -Jos Harms van Provrex en Mike van Holsteijn van Healthcoin- zorgden voor veel inspiratie.
Na een heerlijke lunch op het podium, konden de deelnemers er nog meer inspiratie opdoen bij zo’n 16 stands en workshops. Het bedrijf Omri-Drones had een parcours ingericht, waar behendige ondernemers een drone door hoepels mochten laten vliegen. En dat viel niet mee. Er was een virtual reality room (in een bus buiten De Nieuwe Kolk), serious gaming, een workshop van Google en nog veel meer interessants. Uiteraard werd er ook volop genetwerkt en gingen aan het eind van de dag de voetjes van de vloer, met een dj.
Het evenement was ook het debuut van Wim de Vries voor Noordbizz. De Assenaar is het nieuwe gezicht van Noordbizz en aanspreekpunt voor wie iets wil verkondigen op dit nieuwe -en na een half jaar al succesvolle- podium van en voor ondernemers (inmiddels ruim 15.000 volgers).
Heel toepasselijk beklom Wim zelf het podium van De Nieuwe Kolk, waar hij menig bekende tegenkwam. Onder wie Edwin Arends (links op de foto hieronder) van zonnepanelenexpert Arends Techniek in Stadskanaal. Hij was samen met medewerkster Maartje Hoeksema van de partij om eens te zien hoe het bedrijf nog meer uit Google kan halen. Al leert een korte test dat Arends al vrij hoog in de zoekresultaten staat als het om zonnepanelen gaat. En terecht; het bedrijf loopt al enkele jaren voorop.
Wim sprak met veel meer boeiende mensen; zoals te zien is op de foto’s verderop hieronder. Een chronologisch overzicht van een boeiend dagje netwerken in Assen, met dank aan organisatoren Jan Gerbrand Krol en Ina Ebbinge van Wake Up Events. Een vervolg zal er ongetwijfeld komen in 2017, en verdient een volle theaterzaal van De Nieuwe Kolk.
Dagvoorzitter en organisator Jan Gerbrand Krol van Wake Up Events.
Wethouder Maurice Hoogeveen van de gemeente Assen.
Ondernemer Bas Bakker uit Assen, die met zijn bedrijf EEQO en een uiterst duurzame filosofie en bedrijfsvoering langzamerhand de hele wereld verovert, met onder meer het merk Rhinoc. Zijn nieuwste innovatie: met probiotica zweetlucht uit sportkleding halen. Daar gaan we nog veel van vernemen.
Directeur Pim van der Feltz van Google Nederland.
Organisator Ina Ebbinge van Wake Up Events in gesprek met Geert-Jan Telkamp van NDC Mediagroep.
Anna Zindzi Vellinga van de Ondernemersfabriek Drenthe en Wim de Vries van Noordbizz zijn goed te spreken over de heerlijke broodjes tijdens de lunch op het podium van De Nieuwe Kolk.
Wim de Vries treft veel bekenden op het Dutch-E event, onder wie communicatie-specialist Jan-Paul Steggerda.
Veel belangstelling voor de 3D-printing technieken.
Ook veel belangstelling voor de Google workshop op het podium.
Wim de Vries in gesprek met Bas Bakker en met Henk Philips en Miranda van Hemmen van Penthion Media Technologies.
Een stralende Miranda van Hemmen op het podium van De Nieuwe Kolk, waar ze overigens vaker te vinden is, maar dan als jazzballet-danseres.
Opnieuw een stralende Miranda van Hemmen, nu met eigenaar Jan-Peter Tjepkema van Penthion Media Technologies (die rondom Dutch-E de app Assen.com heeft gelanceerd), geanimeerd in gesprek met Jan Gerbrand Krol en Wim de Vries.
Investment analyst Veronique Jeunhomme van de NOM (rechts) blikt samen met Carina Wolters van Daar Online Media (daarom) en Jerrel Zandgrond van TheMarketingShop.nl terug op het interessante ochtendprogramma.
Veronique Jeunhomme blijkt een getalenteerd drone-pilote, die het gevaarte behendig langs de fotograaf stuurt (foto's boven en onder).
En niet alleen Veronique is gecharmeerd van de drones, dat geldt ook voor Trudiel Ruiken van Plieger Training (foto boven) en Wouter Lubbers van Bouwman Aanhangwagens (foto onder).
Tekst: Erik Riensema en Wim de Vries. Foto's: Erik Riensema.