Nieuws-netwerk van ondernemend Noord-Nederland

Effectief communiceren is belangrijk binnen een onderneming. Je hebt baat bij goede, duurzame klantrelaties en je wilt als ondernemer dat de communicatie in je organisatie soepel loopt. Toch zijn er vaak genoeg lastige gesprekken. Gesprekken waar je tegen op kan zien of waar je medewerkers mee kunnen worstelen. Denk aan vragen als. Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek? Hoe kan ik een ander motiveren? Hoe geef ik slecht nieuws? Hoe ga ik om met een medewerker/collega wiens gedrag in mijn allergie zit?

DBF 0407

Wim van der Hilst uit Eelde heeft ruim twintig jaar ervaring in het leveren van industriële vacuumconveyers. In september vorig besloot hij, met een netwerk van specialistische bedrijven, voor zichzelf te beginnen en is hij met zijn bedrijf Vacuload importeur voor de Benelux van vacuumconveyors van de Duitse fabrikant Lutena Vakuum.

NOORDBIZZ 2018 05 WPDA Vacoload IMG 0006

Melvyn Gisolf begon een half jaar geleden met het maken van rauwe chocolade. “Ik wilde mijn eetpatroon aanpassen om wat kilo’s kwijt te raken, maar ik lust graag chocolade.” In normale chocolade zit 50% suiker dus ging Gisolf op zoek naar een alternatief om zelf chocolade te maken en stuitte op het concept rauwe chocolade. “Na wat experimenteren kwam daar iets heel lekkers uit.” Dus besloot Gisolf zijn product in de markt te zetten: Mayan Chocolate werd geboren. 

NOORDBIZZ 2018 05 WPDA Mayan Chocolate IMG 0398

Jaqueline Gaus-Mertens (58) uit Assen beschrijft en illustreert krijtborden voor horeca en winkeliers. “Tekenen is altijd mijn hobby geweest, maar vroeger op school werd gezegd dat ik beter een vak moest leren omdat je met tekenen geen brood kon verdienen, maar in mijn achterhoofd is dit wat ik altijd al wilde. Nadat ik mijn ex-partner ontmoette heb ik dertig jaar in zijn bedrijf (zeevishandel) gewerkt. Daar deed ik alles wat met exposure te maken had: de decoraties van de vitrines en de opmaak van de kaartjes. Na onze scheiding zei mijn advocaat: ‘Ieder mens heeft een gave. Zorg dat je die herkent en ga daar iets mee doen.’ Ook mijn nieuwe liefde stimuleerde dit: ‘Ga iets doen wat je leuk vindt en zorg dat je je eigen kont kunt wassen.” Daarop begon Gaus anderhalf jaar geleden haar bedrijf Gaus-Krijtbordreclame.

NOORDBIZZ 2018 05 WPDA Krijtbordreclame IMG 0020

Co-llective is het bedrijf van Lydia Hiddingh, Erwin van der Star, Igor Prihodko en Roely van Asselt en is ontstaan vanuit het project Heel Drenthe Onderneemt, een initiatief van De Drentse Zaak, waarbij een aantal ondernemers bij elkaar is gezet om een bedrijf op te starten. “Het idee voor het oprichten van Co-llective ontstond toen ik merkte dat de basisschool van mijn kinderen geen goede website had”, vertelt Van der Star. Dus besloten ze zich in eerste instantie te richten op het bouwen van websites voor organisaties die minder geld te besteden hebben. “Wij vinden sociaal ondernemen belangrijk. Daarom vragen wij niet de hoofdprijs.”

Co llective

RTV Drenthe is de omroep van en voor alle Drenten en dus ook voor de Drentse ondernemers. Via een partnership met Noordbizz en Ik Ben Drents Ondernemer wil de regionale omroep de band met de Drentse ondernemers versterken. Voor de techniek wil de omroep niet alleen aangewezen zijn op bedrijven uit het westen van het land, maar zoekt samenwerkingen met regionale ondernemers. Jorg Ebbers, hoofd mediatechniek en ICT: “Het is heel eenvoudig om partners in Hilversum te vinden, maar wij geven er de voorkeur aan om samen te werken met bedrijven uit Drenthe.”

NOORDBIZZ RTV Drenthe IMG 0537